Image
ARTYKUŁY
Z KATEGORII
Wspaniały rok 2016

W tym roku obchodziliśmy 1050-lecie Chrztu Polski. Chrzest Polski był początkiem Wielkiej Polski. Przypomnieliśmy całemu krajowi,że odbudowaliśmy Zamek Królewski Króla Polski Przemysła II.

 
Obrazy z Galerii Atanazego Raczyńskiego

Galeria Atanazego Raczyńskiego M. Piotr Michałowski i inni (fragment książki). Wydawnictwo Muzeum Narodowe w Poznaniu. Po zakończeniu działań wojennych, już maju 1945 roku obrazy z kolekcji Raczyńskiego w Gaju Małym i Obrzycku zostały przejęte przez ówczesnego konserwatora wojewódzkiego Kępińskiego i wywiezione do Poznania. W pierwszych latach powojennej zawieruchy zginęły z magazynów mzeum w Poznaniu kolejne obrazy. m.in, A. Achenbacha,. A Lyncker J.W. Preyera, C Roqueplana oraz medalion gipsowy K. Blasera (kat. Z L 167 25, 26? 39).
 
Wstęp statutu Zakładów Kórnickich

Wstęp statutu, akt donacyjny, o którym pisze Żeromski, że „winien być czytany w szkołach na równi z arcydziełami wieszczów narodowych"
 
Puste sale w Rogalinie

prof. Wojciech Suchocki Z wyposażenia pałacu ocalało niewiele: Kolekcja rodzinnych portretów, kilka mebli, ceramika. Reszta za pieniądze z Unii zostanie odtworzona, tak by pałac przypominał ten, w którym mieszkała rodzina Raczyńskich. Zostanie odtworzona niezwykła biblioteka według projektu Hendla.
 
Warszawo nie okradaj Wielkopolski

Warszawo oddajcie nam nasze Wazy Gołuchowskie W pięknym parku w Gołuchowie (powiat pleszewski) wznosi się malowniczo położony zamek, utrzymany w stylu renesansu francuskiego. Wnętrza mieszczą muzeum – oddział Muzeum Narodowego w Poznaniu. Znajdują się tam cenne zbiory sztuki, których perłą są tzw. wazy gołuchowskie.
 
Stary Browar

Otwarcie pierwszej części Starego Browaru nastąpiło 5 listopada 2003 roku.

 
TRANSATLANTYK odwiedziło w tym roku 62 tys. osób

TRANSATLANTYK odwiedziło w tym roku 62 tys. osób, czyli o jedną trzecią więcej niż w rok wcześniej.

 
Koncert Yoko Ono na Festiwalu TRANSATLANTYK

Koncert Yoko Ono był jednym z najwspanialszych muzycznych wydarzeń tegorocznego TRANSATLANTYKU

 
"Władysław Zamoyski Zakopane Morskie Oko" - Premiera filmu o Władysławie hr. Zamoyskim


Helena z Lubomirskich

Stanisława Gawrońska


Z rękopiśmiennych zbiorów Biblioteki Kórnickiej wypływa na światło dzienne opracowanie przygotowane w latach 1939 - 1945 przez Helenę z Lubomirskich Stanisławową Gawrońską (1870 -1950).

Zażydzenie Galicji, temat dla socjologa, uderzyło Zamoyskiego przybywającego z Zachodu z siłą trudną do zrozumienia dla ogółu, który urodził się i wzrósł w światopoglądzie poczytującym Żyda za nieodzowny organ gospodarczy. Ból, z którym mówił, iż przeszło 30% ziemi w Galicji jest w ręku Żydów, bądź jako dzierżawców, bądź jako właścicieli, mamy przed oczami, jakby to było wczoraj. Stanął do walki; wysiłki czynił homeryczne, na pojedynczych odcinkach wybitne uzyskiwał powodzenie, ale rzecz prosta pojęć ogólnych przemienić nie mógł, i dalej, już w niepodległej Polsce, stwierdzić można było w Galicji dużo dzierżawców Żydów w czołowych magnackich majątkach.
 
Zmarł David Warren Brubeck - legenda jazzu

Urodził się 6 grudnia 1920 roku w Concora, zmarł 5 grudnia 2012 roku w Norwalk. Gdyby nie było 1956 roku, walk z komuną w Poznaniu, Brubek nigdy nie przyjechałby do Polski. Dlatego warto przeczytać artykuł Jana Nowaka jeziorańskiego, który zamieszczamy obok "Rok 1956 to początek upadku komunizmu w Polsce". To wtedy nowa władza komunistyczna pozwoliła przyjechać ze swoim zespołem do Polski Brubekowi.

 
Dyrektor Teatru Wielkiego w Poznaniu Michał Znaniecki powiedział
Autor: Redakcja   
17.11.2010.
Prezenty od instytucji kultury dla Teatru Wielkiego będą przybierać bardzo różne formy.

Dyrektor Teatru Wielkiego w Poznaniu Michał Znaniecki udziela wywiadu dziennikarzom poznańskim

Palarnia Teatru Wielkiego jako mała scena, gdzie już grane są opery kieszonkowe.

Nasze założenie jest takie, żeby wydarzenia artystyczne składające się na program obchodów 100-lecia były również prezentem dla widzów Teatru Wielkiego. Dlatego też spektakle i koncerty gościnne, które przyjadą do Poznania z różnych polskich miast będą dostępne dla naszych widzów niemalże gratisowo - bilety w symbolicznej cenie 1 zł. Tak będzie w przypadku spektakli Teatru Wielkiego Baletu Narodowego, Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Wrocławskiej, Opery Krakowskiej, Opery Bałtyckiej, Opery Nova, Opery na Zamku, Opery Śląskiej, Opery i Filharmonii Podlaskiej i wielu innych teatrów. Prezentem może też być gest realizatora lub artysty, który zdecydował się wykonać pracę na rzecz Teatru Wielkiego bezpłatnie. Taka sytuacja miała już miejsce 20 stycznia i dotyczyła jubileuszowego spektaklu „Jeziora łabędziego" Piotra Czajkowskiego, w którym pani Profesor Ewa Wycichowska podarowała Teatrowi Wielkiemu na nowo opracowaną choreografię i plastykę całego widowiska. Kolejnym rodzajem prezentu jest zaproszenie zespołu Teatru Wielkiego do udziału w produkcji innej instytucji. Takie prezenty otrzymamy choćby od Teatru Polskiego, który w swoim spektaklu „Amadeusz" wykorzysta zespół orkiestry

W ramach tego projektu realizowany będzie repertuar, który nie może być wystawiany na dużej scenie operowej ze względu na swój kameralny charakter. W ramach Opery Kieszonkowej będą realizowane rzadko wystawiane, jednakże niezwykle ciekawe utwory, prawdziwe odkrycia muzyczne.

Realizacja takiego repertuaru na dużej scenie często nawet szkodzi zapomnianym operom, które potrzebują delikatnej pracy muzykologicznej i filologicznej, jak i odpowiednich kameralnych przestrzeni, aby docenić wszystkie walory dzieł przy niskich nakładach finansowych i produkcyjnych. Inscenizacje będą przygotowane do wystawienia w przestrzeniach nieteatralnych, w salonach, dworkach, mniejszych salach, parkach. Organizatorzy będą szukać odpowiednich przestrzeni do każdej inscenizacji wykorzystując również zaadoptowaną przestrzeń Palarni Teatru Wielkiego jako małej sceny kameralnej. Poprzez Operę Kieszonkową wychodzącą w kierunku publiczności wielu widzów będzie miała okazję po raz pierwszy spotkać się z danym utworem lub w ogóle ze zjawiskiem muzyki operowej. Nasze inscenizacje kieszonkowe przeznaczone są dla szerokiej publiczności, wychodzą jej naprzeciw, dojeżdżają do miejscowości, które kontakt z muzyką i z przedstawieniami operowymi mają utrudniony. Spektakle te są mobilne i łatwe do transportu. Można więc z nimi podróżować, docierać do najciekawszych miejsc w całym Województwie Wielkopolskim. Zamierzamy ożywić i rozśpiewać sale licznych dworów i pałaców, domów kultury, dotrzeć do publiczności, która czeka na tego typu wydarzenia.

Juz 30 pałaców i zamków z Wielkopolski wyraziło chęć goszczenia Opery Kieszonkowej u siebie. Ta inicjatywa powoduje większe zainteresowanie muzyką operową.

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »